Skip to main content

Nyfiken på…

… Jennie Niesel, HR-chef på Atea Logistics!

Jennie Niesel beskriver sig själv som en person som gillar att uppleva – även i det enkla. Hon är spontan och har alltid något på gång. Älskar att pyssla i trädgården och tar gärna en loppisrunda. Hon säger också att hon kan vara både lite otålig och lite tidsoptimist. Hon och hennes man bor i Växjö tillsammans med två tonårsdöttrar, tre ragdoll-katter och en hund som är en blandning mellan golden retriever och labrador. De har stuga på Öland, men om Jennie får drömma lite så gör hon det om Italien, ett land som passar henne utmärkt med tanke på mat och dryck, klimat och kultur.

Om jag skulle beskriva Jennie så skulle jag säga ”En lösningsorienterad HR-chef med nära till skratt och mycket empati”.

Stämmer det, Jennie?

  • Ja, det tycker jag. Jag har ett starkt intresse av människor och har arbetat med HR ända sen jag tog examen inom Personalvetenskap vid Växjö universitet 2002. Jag fick tidigt i min yrkesresa möjlighet att leda ett teamet och jag trivs i ledaruppdraget. Jag hoppas att jag uppfattas som empatisk och proaktiv. Vi tillbringar mycket tid tillsammans på jobbet så för mig är det viktigt att vi trivs tillsammans. Mina tidigare arbetsgivare är Elitfönster och DS Smith, innan jag fick ett riktigt spännande erbjudande från Atea Logistics!

Atea Logistics är ett av bolagen inom Atea-koncernen. Vi är Ateas egna distributör och en viktig del av koncernens hårdvaru- och tjänsteutbud. Atea Logistics har sitt huvudkontor i Växjö och här arbetar 300 personer.

Vad var det som lockade i uppdraget som HR-chef på Atea Logistics?

  • Atea har alltid varit en intressant arbetsgivare för mig. Jag kommer från det privata näringslivet och trivs bäst där det finns en puls och närhet till beslut. Jag såg att det fanns stora möjligheter för mig att bidra till den fortsatta utvecklingsresan inom Atea Logistics, jag är ingen förvaltare utan har mina styrkor i att driva utveckling och förändring och vara med och bidra till en kulturresa.

Berätta mer om utvecklingsresan inom Atea Logistics!

  • Jag känner en passion för mitt arbete, jag mår bra när jag kommer till jobbet och det är en känsla som jag vill att alla medarbetare ska känna. För mig handlar det i mångt och mycket om kulturen; att skapa trygghet, motivation och ett eget driv hos medarbetarna. Det handlar om att få kraften i organisationen och det gör vi framför allt genom ett gott ledarskap. Ledarskapet är den viktigaste framgångsfaktorn för att ett företag ska lyckas, och det handlar om att ledarna ska skapa förutsättningar för medarbetarna, skapa ett klimat där var och en av våra medarbetare ska vilja och våga driva utveckling.

Och vad tänker du om ledarskap?

  • För att bli en bra ledare så krävs en självkännedom, det tror jag är en av de viktigaste egenskaperna. Om du inte känner till dina starka sidor och dina utvecklingsområden så blir det svårt att utvecklas som ledare. Utöver det behöver en ledare kunna engagera, och skapa en miljö där man känner sig trygg, där man vågar göra fel och där man vill framåt. Jag tror mycket på det tillitsbaserade ledarskapet och att skapa delaktighet så att vi tillsammans driver mot våra mål på ett engagerat sätt. Då blir ledarskapet en helhet.

Hur gör ni på Atea Logistics för att skapa förutsättningar för ledarna?

  • Vi jobbar aktivt för att skapa bästa förutsättningar för att våra chefer och har en målmedveten satsning på ledarskapet samtidigt som vi är tydliga i vad vi förväntar oss av ledarskapet. Vi samlar våra ledare flera gånger per år i olika forum och träningstillfällen och så pratar vi mycket ledarskap i vardagen. Dessutom följer vi upp hur våra chefer levererar i sitt ledarskap. Samtliga ledare har även en utvecklingsplan kopplat till sitt ledarskap.

Från och med 2025 har vi på Re-Source fått förtroendet att hålla i ledarprogrammet för Atea Logistics. Det är ett program som alla drygt 30 chefer inom företaget får gå, två heldagar på våren och två heldagar på hösten.

Berätta mer om ledarprogrammet!

  • Vi som är chefer, vi spelar match varje dag. Och vi måste också få tillfälle att träna. Vi har under många år haft ett gediget ledarprogram, och nu kände vi behov av en omstart med något nytt. Vi vill inte ha en färdig standardutbildning för oss är det viktigt att det är verksamhetsnära och utgår från våra behov. Vi vill bygga upp en långsiktig samarbetspartner och när vi valde Re-Source så gjorde vi det dels för att vi ville ha en lokal partner, dels för att vi fick vara med och skapa det ledarprogram som är anpassat efter oss och det som är viktigt för oss.Nu har vi haft de två första utbildningsdagarna, och vi har fått mycket positiv respons från våra chefer! Vi känner att ni på Re-Source representerar oss som arbetsgivare på ett bra sätt; ni har en förmåga att anpassa er efter vår situation, ni skapar trygghet i rummet och ni arbetar verksamhetsnära på ett mycket flexibelt sätt. Att ni själva har varit chefer gör att ni kan dela med er av egna erfarenheter, vilket har uppskattats mycket av de deltagande cheferna. Nu ser vi med spänning fram emot nästa två dagar i höst!